יום שלישי, 7 באוגוסט 2012

בלשי עיצוב

יום שישי בבקר, החלטתי לשים פעמיי למוזיאון חולון, שם מתקיימת תערוכה של יוז'י ימאמוטו - לרגל יובל ה- 40 של בית האופנה ימאמוטו וציון 60 שנות יחסים בינלאומיים בין יפן לישראל.
איך שנכנסנו למוזיאון ראיתי קבוצה של ילדים יושבת מול מדריכה שמספרת להם את סיפורו האישי של יוז'י ומנהלת דיון ענייני לגבי הייעוד של כל אחד מאיתנו.
מסתבר שגם אמא של יוז'י לא רצתה שבנה ילמד עיצוב אופנה...והוא למד תחילה משפטים מודה הסתקרנתי ובשקט הקשבתי להסברים. מסתבר שמדובר במפגשים שנערכים במוזיאון בשם "בלשי עיצוב" לתערוכה של יוז'י ימאמוטו .

צילום: ורד בן סימון
בגלריה התחתונה מוצגים אוסף של 38 בגדי נשים בשפע של צבעים וטקסטורות.
המדריכה ביקשה מהילדים לגשת לשני דגמים שהם מתחברים אליהם ולפרט מה אהבו... נהניתי לראות את הילדים מתרוצצים בין הדגמים לקולות השומר "לא לגעת בדגמים " המדריכה שמעה ואח"כ הסבירה .
ילדה אחת שאלה...למה השמלה קרועה ? וזה ההסבר מפי המדריכה על השמלה (זו שבתמונה) :
"במהלך תצוגת אופנה החליקה אחת מהדוגמניות וכתוצאה מכך נקרעה השמלה, יוז'י החליט להשאיר אותה במצב הפגום וטען: כי בשביל שמשהו יהיה מושלם חייב שיהיה לו פגם " 

ואיך אפשר בלי עיצוב תוכלו להרחיב את הידע שלכם אודות  הוואבי -סאבי  היפני שמסמל את היופי שבחוסר השלמות.
בלינק שצירפתי לכם.

 השמלה הקרועה - צילום : ורד בן-סימון 

והנה עוד כמה מהדגמים שאהבתי בגלריה התחתונה :

צילום: ורד בן-סימון 


צילום: ורד בן סימון 

צילום : ורד בן-סימון
צילום: ורד בן-סימון

לאחר מכן, נכנסנו לגלריה המוקדשת כמחווה לרקדנית פינה באוש  שהיוותה מקור השראה עבור יוז'י
כאשר נכנסים לחלל מבחינים מיד שכל הגברים מפנים את גבם. כך שכל הדמויות פונות אל חצר המוזיאון.
למעשה, הדמויות הגבריות נמצאות בדיאלוג עם דמות אחת לבושה שמלת משי ארוכה שקופה בצבע אוף-וויט.

הכניסה לגלריה צילום: ורד בן-סימון

אי אפשר שלא להבחין בהעמדה המדויקת של כל דגם ודגם כך שכולם מפנים את מבטים אל האחת...זו שמביטה אל הגינה והיא אפילו לא מסתובבת...

הדגמים כולם בשחור כאשר התבוננות בכל אחת מהדגמים מעלה חיוך של הומור שזור בכל חוט וחוט בשילוב טקסטורות והמון שולי בד פרומים.

דמויות גבריות בשחור מביטות אל האחת צילום: ורד בן-סימון


שמלת משי ארוכה מחווה לפינה באוש צילום: ורד בן-סימון


לפני שנכנסו לגלריה העליונה המדריכה התיישבה עם הילדים וביצעה תרגיל אורגמי פשוט-חולצה מקיפול נייר - צירפתי לינק למאותגרים. היה תענוג לראות את ההורים נהנים לא פחות מהילדים.

נכנסנו לגלריה העליונה וקיבלנו "שאו" של תאורה רכה כאשר כל החלל מוקדש לנשים - תשע שמלות ערב בצבעי שחור אדום, יוז'י טען כי "נשים תמיד עוררו בו הערצה וגם תחושה של פיתוי והתאוות לדברים שחלפו ועברו או אדם שנעלם "

את השמלה הזו הוא עשה כמחווה למאדאם גרה.

שמלת קפלים אדומה צילום: ורד בן סימון 


הבמה אור ואנרגיה צילום : ורד בן סימון

השמלה הזו הנה שמלת קימונו עשויה משי מחווה למונדריאן .
שמלת קימונו - צילום: ורד בן סימון 

הקימונו הנו בגד שאינו שנתפר למידות האדם, הוא עוטף את הגוף ונקשר במותן והוא בעצם מכבד את הגוף.
השרוולים הקצרים מעידים כי הקימונו עבור אישה נשואה וזו מסיבה מעשית שהשרוולים לא יפריע לה בעבודות הבית.

אחד הדברים שאהבתי לשמוע הוא שיוז'י מנהל סוג של דיאלוג עם הבדים שהוא משתמש כפי שהוא מצוטט:


Fabric is everything. Often I tell my pattern makers, "Just listen to the material. What is it going to say? Just wait. Probably the material will tell you something."


וזה אומר הכול...כי הוא חי ונושם עם החומרים שמבאים לו את הפרנסה...הבדים

אני לא יודעת אם הילדים נהנו...אני יודעת שאני נהניתי והחכמתי ובכלל אווירת הבילוש נתנה לי הצצה על עולמו האישי של המעצב. אין ספק, שלבלוש עושה את זה יותר מעניין...לכו, תבלשו ותהנו.

שלכם,
ורד בן-סימון
סטייליסטית לעיצוב הבית ומרצה בתחום העיצוב
v.vered@gmail.com

2 comments:

  1. ורד יקרה, חייבת להודות ש"לא נפלתי מהכסא" כשראיתי את התערוכה, ואף התאכזבתי מאופן הצגתה. כנראה שעם הדרכה זה יכול היה להיות יותר מעניין- ושמחתי לקרוא את האנקדוטות הקטנות שספרת. מה שכן, הסרט המוקרן על יוז'י היה מאד מעניין. תודה על הרשמים שלך!

    השבמחק
  2. ורדה,
    אני חושבת שיש הרבה בדברייך ובאמת זכיתי באותו היום לשמוע הסברים שאם הייתי מסתובבת לבד..לא הייתי יודעת וכמוני עוד אנשים שבאו לתערוכה אמרו שזה אחרת עם הסבר.
    לצערי לא הספקתי לראות את הסרט סגרו לנו המוזיאון..

    השבמחק